werkervaring

Curriculum vitae - Jonathan Leenman

Jonathan in het kort: 36 jaar, getrouwd en vader van vijf. 

Na het VWO ben ik begonnen aan een opleiding Industrieel Ontwerpen. Daar bleek dat mijn passie bij de digitale wereld lag en daarom stapte ik na 2 jaar TU Delft over naar een toen splinternieuwe Gamedesign opleiding in Amsterdam.

Met een een aantal jaar werkervaring in de game-industrie op zak kwam ik in het onderwijs terecht. Zo heb ik gamedesign lessen verzorgd op MBO en HBO.

Bij de Hogeschool van Amsterdam ben ik ook les gaan geven in front-end development en andere vakken in de techniek-lijn. Ruim 8 jaar lang heeft het lesgeven op de eerste plaats gestaan. Het contact met studenten, de dynamische werkomgeving, en het werken in een team hebben eraan bijgedragen dat ik dat zo lang en met zoveel plezier heb gedaan. 

De Corona-crisis heb ik aangegrepen om mijn focus te verleggen naar front-end development. Als freelancer heb ik veel vrijheid en doordat ik brede kennis heb is er ook genoeg werk daarin. Wel ben ik steeds op zoek naar een team om mee samen te werken. Ik merk dat ik het best tot mijn recht kom als ik zelf geïnspireerd wordt door het werk van anderen, en dat ik ook veel energie krijg wanneer ik anderen verder kan helpen in hun werk of proces.

De volgende stap in mijn carrière is het halen van mijn Product-Owner certificaat (PSPO-I) of Scrum Master certificaat (PSM-I) deze zomer, om ook in een van die rollen als ZZP-er aan de slag te kunnen.

Waarden:

Een zinvolle bijdrage kunnen leveren, samenwerking, invloed, creativiteit, autonomie.

Competenties:

Analytisch, leerbereid, overtuigend, hulpvaardig, stressbestendig, sensitief, ambitieus, nauwkeurig.

Kernwoorden:

web, apps en games;
design, development en UX;
spelen, leren en ontwikkelen.

Interesse in taken:

Overleggen, onderhandelen, overtuigen, analyseren, uitwerken, programmeren, documenteren, adviseren, begeleiden, motiveren, organiseren, plannen, strategisch denken.

Interesse in vakgebieden:

Game design, visual design, web design, web development, mechanics, interactie design, storytelling, character development, psychologie, communicatie, media, onderwijs.

Uitgelichte Werkervaring

  • Van 2019 tot nu: ZZP designer en developer.

Verschillende webgerelateerde projecten.
Opdrachten zoals: koppeling van API’s, gastenregistratie formulier, Shopify webshops, WordPress websites, online rekentools, en full-stack Front-end development.

Leuk hoogtepunt: Ik heb het team dat de website van Yolanthe Cabau als opdracht aangenomen had gered van een afgang door 2 dagen voor de TV-lancering hun bugs te fixen.

  • Van 2012 tot 2021: ZZP docent, coach, managerexaminator

Ik ben werkzaam geweest in het onderwijs, o.a. bij de Hogeschool van Amsterdam. In vakken zoals Internetstandaarden, Front-end Development, Webapplicaties, Inleiding Programmeren en bij vele projecten. Ik ben vanaf het eerste jaar deel van de Minor Applied Game Design, en betrokken bij alle projecten en als vakdocent Game Play en Game Theory. Ook heb ik mij meerdere jaren ingezet als coördinator in deze minor en voor verschillende projecten. Last-but-not least heb ik 3 jaar lang studenten begeleid bij hun afstudeerstage.

Op het ROC van Amsterdam heb ik meermaals de eindbeoordelingen verzorgt als examinator.

  • Van 2012 tot 2014: ZZP webdesigner en developer.

Bij de KVK ingeschreven: “het ontwikkelen en produceren van maatwerksoftware en implementeren van software. Niet-universitair hoger beroepsonderwijs en kennisoverdracht. Front-end web development en game development.”

  • Van 2011 tot 2012 als gamedeveloper en didactisch kundige 
Lesmateriaal ontwikkeld voor online cursus “games maken voor jongeren”. Ontwerp en ontwikkeling van voorbeeld games in GameMaker, maken van een lesplan, schrijven van leerteksten, opnemen en bewerken van screencasts, maken van toetsen, implementatie in Moodle. Zie: www.gameskool.nl
  • In 2011 als freelance docent op het MBO
“games maken” lessen verzorgd aan MBO leerlingen op het Calvijn met Junior college in Amsterdam.
  • Vanaf 2010 tot 2012 als webdeveloper.
  • Van 2008 tot 2010 als gamedesigner bij Vanguard Games in Amsterdam (huidige Force Field Entertainment).

Game design, level design en verhaal voor “Gatling Gears”.
Game design en level design voor “Greed Corp”.
Game design voor gestaakte AAA retail console game.
Verhaal en achtergrond voor Intellectual Property van W!Games.

  • Vanaf 2006 tot 2011 verschillende projecten als gamedesigner.

Kennis van software o.a.:

Excel, Photoshop, Illustrator, Maya, WordPress, Captivate, GameMaker Studio, Unity en vele anderen.

kennis van programmeer en opmaaktalen:

HTML, CSS, Javascript en PHP op het web, maar ook Unreal Kismet (voorloper Blueprints), GML en andere scripting talen voor games (ook niet bang voor python of C++/C#)

overige Relevante ervaring

  • 2010 Game design en management voor webbased game “Straf Koppie”. Een WK2010 voetbal game voor de Tina van Sanoma Uitgevers.
  • 2008 Quality Assurance voor Efteling Tycoon, een spel van Atari.
  • 2007 Game design en Lead voor XBox Live Arcade game Qubicle Countdown voor Microsoft. Een inzending en winnaar van de XNA competitie 2007.
  • 2007 Game design en documentatie voor XBox Live Arcade project voor Spartan Posse. Game is niet gerealiseerd.
  • 2006 2D graphics en animatie voor Rits je In, een integratiegame.

Opleiding

  • In 2022 start ik met een Scrum Master/Product Owner opleiding. Van plan om het PSPO I certificaat te halen.
  • In 2020 online workshops voor business. 
  • In 2016 een cursus didactiek.
  • In oktober 2011 een projectmanagement cursus.
  • In 2010/2011 een cursus gamedesign lesgeven.
  • Van 2006 tot 2009 op de opleiding Animation for Games van Qantm College een Animation Major gehaald. 
  • Van 2003 tot 2005 Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft. Na twee jaar gestopt omdat er een nieuwe gamedesign opleiding ging starten in Amsterdam.
  • Van 1997 tot 2003 VWO met profielen Natuur&Techniek en Natuur&Gezondheid op College de Klop in Utrecht.